- Praktyczne porady na idealną aranżację salonu: od mebli wypoczynkowych po detale
- Jak urządzić nowoczesną kuchnię, która zachwyci swoją funkcjonalnością?
- Ekologiczne podejście w produkcji opakowań: Co oferują producenci?
- Najnowsze trendy w projektowaniu stadionów i aren sportowych
- Czy łóżko w szafie to dobry pomysł w małym mieszkaniu?
Nowoczesne maszyny
Uszczelnienia techniczne– czyli specjalne typy uszczelek, które mają szerokie zastosowanie w uszczelnianiu wszelkiego rodzaju tłoków, wałów oraz pierścieni znajdujących się maszynach. W zależności od przeznaczenia uszczelnienia są wykonywane z różnych materiałów na przykład z gumy, grafitu, szkła czy ceramiki. Uszczelki mogą mieć różne kształty, w standardowej produkcji najbardziej popularne są okrągłe, ale również w razie konieczności można zamówić u producentów uszczelnienie praktycznie w dowolnym kształcie.
Oring
Oringi są to bardzo proste oraz najbardziej powszechne w użyciu uszczelki. Są to okrągłe pierścienie, elementy które działają (uszczelniają) dwustronnie. Wykorzystywane są w tak zwanych pracach części statycznych lub dynamicznych. Najczęściej w miejscach gdzie występuje niższe ciśnienie, ale również wymagana jest dużo odporność na wysokie temperatury oraz działanie substancji chemicznych.
Rodzaje oringów:
- Oring NBR- używane w temperaturze od -40 stopni do +90 stopni., podstawowa odporność na smary i oleje.
- O-ringi FKM- używane w temperaturze od -25 stopni do +210 stopni, klasa wyżej od poprzedniego rodzaju, większa odporność na wyższe temperatury oraz dodatkowo na płyny hydrauliczne.
- O- ring EPDM- odporność na temperatury od -40 stopni do +110 wykorzystywane wszędzie tam, gdzie części mają kontakt z wodą.
- Oringi w otulinie- czyli uszczelki w specjalnej otoczce, wykorzystywane w miejscach gdzie jest zwiększone zapotrzebowanie na odporność na działanie substancji chemicznych.
- O-ringi silikonowe- używane w zakresie temperatur od -60 stopni do +180 stopni. Posiadają certyfikat FDA dlatego są z powodzeniem stosowane w przemyśle spożywczym.
Simering
Simeringi są to pierścienie uszczelniające, które służą do uszczelniania części obrotowych z dużymi prędkościami. Wykonane są z gumy usztywnionej metalową wkładką oraz czasami dodatkowo mają zamontowaną blaszaną pokrywę. Pracują w temperaturze od -30 stopni do +110 stopni w kontakcie ze smarami, paliwami oraz wodą. Zadaniem tych uszczelek jest zabezpieczenie przed wszelkiego rodzaju wyciekami olejów, smarów czy paliw. Simeringi najczęściej wykonane są z kauczuku nitrylowego lub kauczuku fluorowego. Do zalet pierwszego rodzaju kauczuku należy bardzo duża odporność na ścieranie, natomiast drugi rodzaj jest bardzo odporny na działanie wysokich temperatur.
Przy wyborze simeringów warto zwrócić uwagę na kilka istotnych rzeczy między innym:
- wytrzymałość uszczelki na ciśnienie
- wymiary simeringu i wału
- kierunek obrotu wału
- tolerancja odporności simeringu na wysokość temperatury
- rodzaj uszczelnianego medium
Budowa simeringów:
- elastomerowa powłoka- zapewnia odpowiednie osadzenie w razie niedokładnego wykończenia otworu oprawy
- metalowa wkładka uszczelniająca-umożliwia ciasne pasowanie w oprawie.
- warga przeciwpyłowa- chroni część przed zanieczyszczeniami
- warga uszczelniająca- dzięki elastyczności jest dociskana do powierzchni wału( precyzyjne uszczelnienie)